Stichting Hond & Minima
Een hondenschool speciaal voor jou!

Werkwijze en doelstelling:

In de jaren '30 werd er onderzoek gedaan naar de wolf in gevangenschap. Omdat de hond afstamt van de wolf dachten we dat als we de wolf goed zouden bestuderen we ook een duidelijk beeld zouden krijgen van hoe we met onze honden om moesten gaan. Hieruit ontstond de dominantietheorie. Hierbij wordt vaak gesproken over de rangorde, roedels, alpha, enz.

In de jaren '90 bevestigden, nadat we 50 jaar geloofden en 50 jaar lang deze theorie hadden toegepast, de professoren van deze theorie dat ze ernaast zaten. Dat de dominantie-theorie niet klopte. Dat dit niet was hoe wolven en honden in het wild met elkaar omgaan en samenleven. Helaas kwamen er nog een aantal mensen met gelijkwaardige theorieën. Bijna iedereen sprak ineens over roedelleiders, nog meer alpha's, je moet je hond de baas zijn, anders wordt hij jou de baas! Eerst jij zelf eten dan je hond, een hond mag niet op de bank of op bed, enz. Dit ging samen met dwang, regelmatig pijn en vooral veel intimidatie.

In de afgelopen jaren heeft de wetenschap zich enorm ontwikkeld, waardoor de mogelijkheid ontstond om ook de hond te bestuderen. Hierdoor zijn er allemaal nieuwe inzichten ontstaan over de hond. In 2009 kwam het boek uit Dit is de hond van John Bradshaw. Deze schrijver heeft 30 jaar honden bestudeerd en kwam met allemaal nieuwe inzichten en leerde ons anders naar de hond te kijken en ook anders met de hond omgaan.

Mensen zijn gewoontedieren en al ruim 60 jaar gaan wij op een bepaalde manier met onze honden om. Ondertussen zijn er al jaren nieuwe inzichten, maar om dit toe te passen en ons dit eigen te maken, daar gaan waarschijnlijk nog heel wat jaren overheen. Er is ook nog steeds veel onwetendheid. Veel mensen zijn zich nog niet bewust van deze nieuwe inzichten en theorieën.

Op bijna alle hondenscholen wordt keihard gewerkt om de cursisten bewust te maken van deze nieuwe theorieën en inzichten. Er is helaas ook een groep mensen die deze cursussen bij een reguliere hondenschool niet kunnen betalen en voor deze mensen is Stichting Hond & Minima in het leven geroepen. Wij willen deze groep mensen de mogelijkheid bieden om deze cursus ook te volgen.

Wij willen mensen graag bewust maken van hoe een hond denkt, wat een hond voelt, wat de behoeftes zijn van een hond, hoe je je hond op een positieve manier kunt opvoeden/trainen, hoe een hond communiceert en hoe jij als hondeneigenaar met je hond kunt communiceren. Wij willen graag dat je je hond kunt lezen

Wij vinden dat het tijd wordt dat we in deze drukke samenleving ook rekening gaan houden met onze honden. Wij hopen met deze cursus te bereiken dat jouw hond een gelukkig, ontspannen en liefdevol leven kan gaan leiden bij jou of in jullie gezin. Met niet te veel stress, angst en onzekerheid. Stichting Hond & Minima werkt enkel met positief belonen. Dit zorgt voor een goede band tussen baas en hond. Dit zorgt voor zelfvertrouwen bij jouw hond. Dit zorgt ervoor dat je hond graag iets voor je wil doen. Dit zorgt voor plezier. Je hond pijn doen, intimidatie en dwang zorgt voor het tegenovergestelde. Deze acties zorgen voor angst, stress, afstand en wantrouwen tussen hond en baas, niet bij je willen komen, onzekerheid, ongewenst gedrag, grommende uitvallende honden, enz. Dit is iets waar we heel graag vanaf willen.

Ons doel is om zoveel mogelijk mensen met hun hond te bereiken en alle inzichten en kennis die wij bezitten met hen te delen. Wij wensen iedereen een goed en gelukkig leven met zijn hond!